Oljearbeidernes Sosiale Ordninger (OSO)
De fleste av oss offshoreansatte, kjenner til støtteordningen «Loss of license».
Det grunnleggende navnet på denne ordningen er OSO – Oljearbeidernes Sosiale Ordninger.
Dette er en ordning som skal ivareta det økonomiske tapet man som ansatt får, ved tap av helseerklæring. Det gjøres individuelle vurderinger i hvert enkelt tilfelle og vurderingene gjøres av OSO’s eget styre.
Lederene er representert i styret, sammen med representanter fra Safe og IE.
Hver måned blir vi beskattet for denne ordningen, noe som gjenspeiles på lønnslipp.
Viktig å merke seg: OSO er ikke en forsikring, det er et fond som drives av fagforbundene på sokkelen for sine medlemmer. IE administrerer OSO på vegne av styret.
Når sykdom eller annen årsak som medfører varig arbeidsuførhet inntreffer, og helseattesten inndras permanent, vil OSO som nevnt vurdere hver enkelt sak og utføre en utbetaling ved godkjenning.
Maksimalt utbetales 12G, altså grunnbeløpet i folketrygden ganger 12.
OSO skal være en nødordning.
Fordelen med OSO, opp mot selskapets forsikringsordninger er at OSO som regel utbetales i løpet av 1 måned, mens forsikringsselskapene ofte bruker 1-2 år på sin saksbehandling.
Derfor er OSO svært viktig for oss ved alvorlig sykdom, både for å sikre oss selv, og familie. I enkelte tilfeller har det blitt utbetalt på under 1 uke.
Utbetalinger fra OSO er skattefritt.
ConocoPhillips har en ulogisk samordningspraksis mellom sine egne forsikringsordninger og OSO.
Dersom OSO for eksempel utløser en utbetaling på 10G, vil forsikringsselskapet til ConocoPhillips trekke denne utbetalingen fra oppgjøret som gjøres fra forsikringen, når denne saksbehandlingen er ferdig.
De ansatte vil da få avkortet, i de fleste tilfeller, hele eller store deler av forsikringsbeløpet som vi har vært forsikret opp mot.
Ansatte skattlegges i utgangspunktet for en forsikring hvert år, basert på vilkår vi aldri vil få utbetalt, så lenge ConocoPhillips samordner OSO og personforsikringene våre.
Equinor gikk bort i fra denne praksisen i 2018, da de anså den som klart urimelig.
Det samme har de også gjort i AkerBP, NeptuneEnergy, Okea med flere.
Ansatte i ConocoPhillips vil få mye mindre utbetalt ved tap av helseerklæring, enn de andre operatør-selskapene.
ConocoPhillips påpeker at man får utbetalt både OSO og personforsikringen dersom man tilfeldigvis får 2 ulike skader på samme tidspunkt.
Som et tenkt eksempel;
Jobber du i Equinor og forsikringen gir deg 3 millioner kroner, og OSO gir deg 1 million, vil den ansatte få 4 millioner utbetalt totalt.
ConocoPhillips-ansatte vil kun få 3 millioner kroner.
Vi anser dette som urimelig og mulig brudd på tariffavtalen.
Hvorfor ønsker ikke ConocoPhillips å fjerne samordningen?
Det vil være spekulasjoner, men et klart insentiv for bedriften, er uten tvil lavere forsikringspremie å betale for oss ansatte.
Så lenge bedriftens samordningspraksis er gjeldene, er dette noe som uten unntak, vil gi lavere utbetaling for forsikringsselskapet og således lavere årlig premie å betale for ConocoPhillips.
Copaf har anmodet Conocophillips om å endre sin praksis, noe bedriften har avslått.
Argumentet til bedriften er at det er vanlig praksis at «slike ordninger samordnes»
Copaf gjør det imidlertid klart, at OSO ikke er en forsikring, men et fond betalt av oss ansatte på sokkelen.
Videre er det ingen samordning av personforsikringer i Norge, det gjelder kun ved skadeforsikringer.
Her er det mangel på faktaforståelse, og vi i Copaf vil nå løfte saken videre.
Vi mener dette er en viktig sak for alle ansatte, uavhengig av forening.
Veien videre
ConocoPhillipsansattes forening har forsøkt å gjennomføre endring, også for noen år siden, men fikk heller ikke da medhold hos bedriften eller andre fagforeninger i selskapet.
Vi har som nevnt nå på nytt henvendt oss til ledelsen i ConocoPhillips, og mottatt svar om at de anser dette som normal praksis.
Hvordan kan det være en «normal praksis» når resten av operatør-selskapene har rettet på dette?
Våre advokater vil assistere oss med videre saksgang.
Samtidig vil våre søster-foreninger i de andre operatørselskapene bidra med kunnskap og informasjon i deres egne prosesser.
I denne runden håper vi at andre fagforeninger i bedriften endrer synspunkt og blir med oss i arbeidet for å endret denne urimelige praksisen.
Copaf er imidlertid forberedt på å ta saken videre alene, basert på tidligere erfaringer.
Ønsker du mer informasjon om OSO? Ta en titt på www.oso.as
Les også da Sunniva fikk hjelp av oss og OSO. https://copaf.no/sunniva-fikk-hjelpen-hun-trengte/